Inbouwapparatuur

AEG

AEG foto

De AEG-filosofie

Het lijkt vandaag de dag misschien raar, maar er was een tijd dat artistieke waarden en esthetisch gevoel merendeels irrelevant werden geacht voor de industriële productie. Er was weinig harmonie tussen vorm en functie als het ging om massaal geproduceerde goederen. Zo was het in elk geval tot 1907, toen AEG een vooruitziende architect uit Duitsland als artistieke consulent in dienst nam.

Professor Peter Behrens was een Renaissance-man in de ware zin van het woord. Hij bewoog zich met gemak tussen verschillende disciplines: schilderen, grafisch kunst, architectuur en meubelontwerp. Toen hij bij AEG in dienst trad, bracht hij een eenvoudige, maar krachtige ontwerpfilosofie met zich mee, die een langdurig stempel op ons bedrijf en de producten drukte.

Elk van onze nieuwe generaties met betrekking tot productdesign, wordt uitgevoerd ten opzichte van de achtergrond en ervaring van een lange geschiedenis.

In 1907 publiceerde Peter Behrens “Art in Technology”, de basis voor “perfekt in form und function” (perfect in vorm en functie). Hij was bij AEG ’s werelds eerste industriële designer, en beroemde trendsetters als Mies van der Rohe en Le Corbusier werkten in zijn kantoor.

Behrens werkte met en werd geïnspireerd door enkele van de grootste namen in Modernisme, waaronder de oprichter van de Bauhaus-school Walter Gropius. In de jaren na 1914 waren designers Wilhelm Kreis en Hans Krebs ook interne consulenten bij AEG, onder leiding van Behrens.

In 1953 richtte Peter Sieber het eerste AEG interne designkantoor in Frankfurt op. Zijn opvolgers waren Eberhard Fuchs en Hans Werner Friedlaender, die de kwaliteit van het AEG-design met succes handhaafden.

Tegenwoordig worden we omringd door sterke, gemakkelijk herkenbare merken. Dat is niet altijd het geval geweest.

Het was de creativiteit van Behrens die het concept ‘corporate identity’ voor het eerst naar voren bracht. Productdesign was nog maar het begin. Behrens integreerde zichzelf en zijn benadering ten opzichte van design in onze volledige zakelijke cultuur. Als werknemer van AEG was hij de eerste die logo’s, reclame en bedrijfspublicaties met een consistent, verenigd design creëerde. Hij ontwierp fabrieken die op de individuele vereisten van AEG en haar werknemers waren aangepast. Hij creëerde niet alleen het bedrijfslogo, maar ook de volledige corporate identity, waaronder een enorme verscheidenheid aan reclamecampagnes. Corporate design ontwikkelde zich mede hierdoor tot een basiselement van de filosofie van een industrieel bedrijf en het bijbehorende merk.

De verschuiving in paradigma die Behrens bij AEG en met het ontstaan van Duits industrieel design als geheel bewerkstelligde, was gebaseerd op het idee dat bij het ontwikkelen van huishoudelijke apparaten niet alleen rekening moest worden gehouden met esthetica, maar ook met de specifieke functie van het object. Hij veranderde de vorm van functionele objecten zodanig, dat dit nu nog steeds zichtbaar is. De innovatieve concepten die door topontwerpers bij AEG zijn ontwikkeld.

Wij ontwerpen producten voor de 21ste eeuw, geïnspireerd door een fantastisch personage in de geschiedenis van Duitsland en AEG: Peter Behrens, de oprichter van industrieel design en de spirituele voorvader van het hedendaagse designteam van AEG.